دسته بندی محصولات

گرماژ کاغذ چیست؟

گرماژ کاغذ چیست؟

گرماژ کاغذ چیست؟

برای طبقه بندی انواع کاغذ از لحاظ وزن و اندازه در صنعت چاپ از واحدی به نام گرماژ کاغذ استفاده می شود. به طور کلی وزن یک کاغذ نشان دهنده ی میزان کیفیت یک کاغذ که اصلی ترین مورد برای مشخص کردن کیفیت آن در کنار استحکام،قیمت و نوع چاپگر برای استفاده در چاپ می باشد. تعریف ساده ای که می توان برای گرماژ کاغذ بیان کرد به این ترتیب می باشد که :وزن یک کاغذ که با واحد گرم نشان داده شده ضرب در سطح یا اندازه ی کاغذ می شود که با واحد متر مربع مشخص شده است. 

مثالی ساده برای گرماژ:

مثلا زمانی که ما می گوییم کاغذی با گرماژ 80 گرم داریم یعنی هریک متر مربع از اندازه ی این کاغذ دارای جرمی برابر با 80 گرم می باشد. حال هرچقدر گرماژ کاغذ بالاتر باشد ضخیم تر و هرچقدر کمتر باشد نازک تر است.

استاندارد جهانی گرماژ کاغذ

کاغذ از لحاظ استاندار جهانی دارای یک عدد مشخص می باشد که همیشه بر اساس این عدد میزان گرماژ کاغذ و یا مقوا محاسبه می گردد. این عدد ایزو 536 است که به عنوان پارامتری جهانی برای محاسبه ی وزن کاغذ بر اساس جرم شناخته می شود. این عدد مختص به کاغذ و مقوا است. 

گرماژ انواع کاغذ های مختلف

در بازار کاغذ های مختلفی وجود دارد که برای هر کدام از این محصولات گرماژ خاصی نیز در نظر گرفته می شود. انواع کاغذ های موجود در بازار شامل:

• تحریر

• گلاسه

• کرافت

• کاربن

• مقوا

• رنگی

هستند و هر کدام از این کاغذ ها نیز دوباره براساس گرماژ در دسته های مختلف قرار می گیرند. در این جا ما به عنوان مثال یکی از پرمصرف ترین کاغذهای پرفروش بازار را خواهیم گفت که کاغذ تحریر می باشد. گرماژ این کاغذ بر اساس کاربردی که دارد متفاوت است. 

کاغذ های  تحریر 70 گرمی: 

این مدل از کاغذ ها بیشتر مصرف کپی و پرینتر خانگی را دارند.

کاغذ های تحریر 90 گرمی: 

کاغذی که مخصوص استفاده ی روزانه و پرینتر در ادارات و شرکت ها است.

کاغذ تحریر 100 گرم: 

مناسب ترین کاغذ برای استفاده ی بروشور در تبلیغات است . زیرا دو ویژگی مناسب برای این امر را دارد. یکی تا خوردن کاغذ و دوم انعطاف بالا است. این کاغذ ها نه خیلی ضخیم و نه خیلی نازک هستند.

کاغذ تحریر 120 گرمی: 

این کاغذ نیز مانند 100 گرمی مناسب برای بروشور است و فقط ظاهر بهتری نسبت به آن دارد و گزینه ی مناسبی برای استفاده در تبلیغات جذاب به شمار می آید. 

کاغذ 80 گرم

بیشترین کاغذهایی که در حال حاضر در محیط اداری و یا کاری در سایز کاغذ A4 مورداستفاده قرار می گیرند کاغذ های با وزن 80 گرم که مناسب ترین وزن برای پرینتر و کپی کردن می باشد هستند. این کاغذ به دلیل داشتن سطحی درخشان و بدون ناهمواری قابلیت رنگ گرفتن را به راحتی دارد و می توان از آن برای چندین بار کپی و یا نوشتن استفاده نمود. 

محاسبه ی دقیق گرماژ کاغذ

اکثر ما برای خرید کاغذ  میزان گرماژ را از فروشنده سوال می نماییم و خود نمیدانیم که آیا فروشنده به راستی وزن آن را گفته یا نه!

اگر ما یک کاغذی داریم که می خواهیم گرماژ آن را بدانیم می توانیم از فرمول زیر برای محاسبه ی آن استفاده نماییم. فرمول کلی به شرح زیر است:

G=(M/A)× 1000000

 در اینجا عدد G نشان دهنده ی گرماژ کاغذ است و M نشان دهنده ی جرم کاغذ که بر اساس گرم می باشد. و در آخر A که مساحت کاغذ است که بر اساس میلی متر مربع اندازه گرفته می شود. 

خرید انواع کاغذ با ارزانترین قیمت از شرکت تامین فلات

یکی از مهمترین فاکتور ها در زمان خرید کاغذ  این است که ما بدانیم از کجا می توانیم کاغذی با کیفیت بالا و قیمت مناسب را تهیه نماییم. خصوصا اگر به عنوان مسئول خرید یک مکان اداری بزرگ و یا کوچک باشیم که وظیفه ی تهیه لوازم اداری را در سفارش اداری آن شرکت بر عهده ی ما قرار داده اند و قرار است با تعداد بالا خرید خود را انجام دهیم. شرکت تامین فلات یکی از بزرگترین و قابل اعتماد ترین شرکت ها در زمینه ی فروش انواع ملزومات اداری در شهر تهران می باشد که به صورت فروش سازمانی و با ارائه ی فاکتور رسمی انواع کاغذ با کیفیت بازار را با ارزانترین قیمت عمده تقدیم مشتریان محترم خود می نماید. این مجموعه با ارسال رایگان کالاهای مورد نیاز مشتریان تا سقف خریدی که در نظر گرفته و همچنین با امکان مرجوعی بلامانع تمامی فاکتورهای یک خرید مناسب و بی دغدغه را برای مشتریان فراهم نموده است.