دسته بندی محصولات

نحوه ثبت فاکتور فروش در سامانه مودیان

نحوه ثبت فاکتور فروش در سامانه مودیان

ثبت فاکتور فروش قبل از قانون کار پوشه

ارائه فاکتور های فروش برای سازمان مالیات کشور به این طریق انجام می شده که تمامی فاکتور ها در سیستم حسابداری به ثبت می رسید  و در زمان مشخصی که از طرف سازمان مالیاتی کشور اعلام می شده است به صورت یک فایل اکسل این فاکتور ها همراه با دیگر مدارک به سازمان ارائه می گردید. اما با به وجود آمدن قانون جدید  که در ادامه مقاله  آن را به شما معرفی خواهیم کرد دیگر روند کار ثبت فاکتور ها به صورتی آسان و متفاوت تر انجام می پذیرد.

قانون ایجاد کار پوشه برای ثبت فاکتور فروش در سامانه ی مودیان

سازمان امور مالیاتی قانونی جدیدی را به تصویب رسانده که بر اساس آن که طبق ماده 5 قانون امور مالیاتی می باشد،از فروردین ماه سال 1402 تمامی اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موظف می باشند که فاکتور های فروش خود را در سامانه مودیان ثبت نمایند.برای انجام این کار ابتدا باید در سامانه یک کارپوشه برای خود ایجاد نمایند و سپس فاکتور های خود را برای محاسبات مالیاتی ثبت نمایند.

در ابتدا با کارپوشه مالیاتی بیشتر آشنا شویم.

کارپوشه مالیاتی چگونه فضایی است؟

کار پوشه مالیاتی پل ارتباطی میان اشخاصی که مالیات پرداخت می نمایند و به آنان مودی گفته می شود، و سازمان امور مالیاتی است. مودیان مالیاتی می توانند در کار پوشه خود تمامی امور:پرونده های مالیاتی،ارزش افزوده واظهارنامه مالیاتی خود را مشاهده نمایند. به طور کلی تمامی اشخاص حقوقی و حقیقی باید این کارپوشه را داشته باشند تا بتوانند امور مالیاتی خود را  از طریق آن پیگیری نمایند.

ایجاد کارپوشه به چه منظور می باشد؟

مهمترین دلیل ایجاد کارپوشه ارتباط میان پرداخت کنندگان مالیات و سازمان امور مالیاتی است. دلیل دیگر ایجاد کارپوشه پیگیری تمامی فعالیت های امور مالیاتی است تا بتوان از طریق آن جلوی هر گونه خطا و یا اشتباهی را به راحتی گرفت. از طریق این کار پوشه است که تمامی فرایند های مالیاتی از طریق مودیان و سازمان پیگیری می شود.

ثبت چه اطلاعاتی در کار پوشه اهمیت دارد؟

تمامی درخواست ها و فرآیند های امور مالیاتی که شامل :فعالیت های مالیاتی و فاکتور های فروش و غیره، در این کارپوشه به ثبت می رسند تا نسبت به هرکدام محاسبات و اقدامات لازمه انجام شود.

روش ایجاد و ورود به کارپوشه سامانه مودیان به چه صورت است؟

در ابتدا باید در این سامانه هر مودی عضو شود و برای خود  یک کارپوشه ایجاد نماید. مراحل این کار به ترتیب زیر می باشد:

- ثبت نام در سامانه ی مالیاتی به عنوان یک شخص حقیقی و یا حقوقی است.

- اطمینان از ثبت نام و نهایی شدن ثبت اطلاعات خود می باشد.

- ورود به سایت tp.tax.gov.ir است.

-گرفتن نام کاربری و رمز عبور.

- با داشتن نام کاربری و رمز عبور می توان وارد کارپوشه خود شده و در صفحه نمایش اطلاعات شرکت و یا سازمان خود را وارد نمود.

نحوه ثبت فاکتور فروش در کارپوشه ی سامانه مودیان

هر شرکت و یا سازمانی که کار فروش انجام می دهد و برای خریداران خود فاکتور فروش صادر می نماید باید در سامانه ی مودیان یک کارپوشه برای خود ایجاد نماید. به عنوان مثال شرکت تامین فلات که به عنوان بزرگترین تامین کننده ی ملزومات اداری سازمان ها و شرکت ها در تهران فعالیت دارد،در سامانه ی مودیان برای پرداخت صورت حساب های مالیاتی خود یک کارپوشه ایجاد نموده و تمامی فاکتور های رسمی را که به منظور تهیه سفارش اداری ملزومات سازمان ها و شرکت ها صادر می نماید را به صورت روزانه در قسمت سامانه ی مودیان مالیاتی سیستم حسابداری خود ثبت می نماید. این فاکتور ها تا 1 هفته زمان دارد تا ثبت شود. از طرفی این فاکتور ها برای خریداران نیز باید به تایید برسد و تا زمان تعیین شده 1 ماه این فاکتور ها از طرف خریداران در انتظار تایید می ماند. اگر خریداری فاکتور را تایید نکند سازمان مالیات خود آنرا با بله تایید کرده و برای فروشنده نیز بدهی مالیاتی ثبت می نماید.

در آخر

هدف از ایجاد این کارپوشه و ثبت فاکتور ها در آن ایجاد نظم و بررسی دقیق و به موقع تمامی اظهارات مالیاتی برای کلیه اشخاص حقیقی که صاحب مشاغل خود هستند در کنار تمامی گروه های صنفی و غیر صنفی و همچنین کلیه اشخاص حقوقی مانند شرکت های تجاری و غیر تجاری می باشد.