دسته بندی محصولات

سامانه مودیان چیست؟

سامانه مودیان چیست؟

سامانه مودیان مالیاتی چیست؟

سامانه مودیان مالیاتی به سامانه ای گفته می شود که از طریق ورود به سایت آن که tp.tax.gov.ir نام دارد، مودیان مالیاتی مشمول، این دسترسی را داشته باشند تا جهت ثبت نام و ارسال صورت حساب الکترونیکی و همچنین اتصال پایانه های فروشگاهی خود به سامانه اقدام کنند. همه کسانی که صاحب شغل هایی از جمله (صنفی و غیرصنفی) و همچنین اشخاص حقوقی، وظیفه دارند تا در این سامانه ثبت نام نمایند.

از بحث ها و مشکلاتی که در این سالها، دولت و مخصوصا سازمان امور مالیاتی کشور با آن مواجه شده، فرار مالیاتی برخی از مودیان می باشد که باعث تقلیل بالای درآمدهای مالیاتی دولت و همچنین ایجاد فشار دو برابر بر سایر مودیان مالیاتی می باشد. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی، دولت تصمیمات مهمی گرفته که یکی از مهم ترین و بهترین این اقدامات، تاسیس و راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی است که در قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، مورد تصریح قانون گذار قرار گرفته است. بر طبق این قانون، بعضی از مودیان مالیاتی، ملزم به ثبت نام در این سامانه و همینطور انجام تکلیف قانونی مربوط به آن، ازجمله ارسال صورت حساب های الکترونیکی است و در صورت عدم انجام این وظایف با ضمانت اجراهای مقرر در قانون، مواجه می شوند.

به طور کلی سامانه مودیان مالیاتی به سامانه ای گفته می شود که هر مودی کارپوشه مخصوص به خود را دارد و انتقال اطلاعات، بین مودیان و سازمان فقط از طریق آن کارپوشه صورت می پذیرد. مودیان می توانند از هر گونه سخت افزار و نرم افزار از جمله رایانه های شخصی، پایانه های فروشگاهی و … که حافظه های مالیاتی به آن متصل شده باشد، به سامانه مودیان مالیاتی متصل شوند. 

وظایف مودیان پس از ثبت نام در سامانه مالیاتی چیست؟

بر طبق قانون، پایانه های فروشگاهی و همچنین سامانه مودیان، پس از ثبت نام و ورود به سامانه مودیان دو وظیفه اصلی دارند که به شرح زیر می باشد. 

  1. صدور صورتحساب الکترونیکی، مودیان مالیاتی مشمول، به جای ارسال صورت وضعیت معاملات فصلی در سامانه، صورت های خود را به صورت الکترونیکی از طریق این سامانه ارسال می کنند و دیگر نیازی به اسال صورت معاملات فصلی از طریق سامانه صورت معاملات فصلی نخواهد بود. 
  2. خرده فروش ها و واحدهای صنفی که به صورت مستقیم با مصرف کننده نهایی و یا همان مشتری در ارتباط هستند، می بایست پایانه های فروشگاهی خود را از جمله دستگاه کارتخوان و درگاه پرداخت الکترونیکی در سامانه ثبت و به آن متصل نمایند. 

شرکت تامین فلات به عنوان تامین کننده ی ملزومات اداری یکی از شرکت ها ی معتبری است که تمامی استانداردهای سازمان مالیاتی کشور را به صورت کامل رعایت می نماید تا در زمان ارائه ی فاکتور رسمی به سازمان دارایی هیچ گونه مشکلی برای مشتریان محترم ایشان به وجود نیاید. این شرکت در مقابل تمامی ملزومات مورد استفاده در سفارش اداری سازمان ها و شرکت ها فاکتور رسمی با کد اقتصادی و شناسه ملی ارائه می نماید.

نحوه ی ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی

جهت استفاده از سامانه مودیان مالیاتی می باست در ابتدا ثبت نام نمایید. مراحل ثبت نام به شرح زیر می باشد. 

  • در ابتدا آدرس درگاه ملی خدمات مالیات یا همان my.tax.gov.ir در مرورگر دستگاه خود جستجو کنید و پس از آن در صفحه باز شده اطلاعات را وارد نمایید. 
  • برای ورود اشخاص حقیقی، کد ملی و برای ورود اشخاص حقوقی، شناسه ملی و همچنین تلفن همراه و تاریخ تولد و تصویر امنیتی را وارد کنید و دکمه ثبت را بزنید. 
  • پس از ورود بر روی گزینه عضویت در سامانه مودیان و ایجاد کارپوشه کلیک کنید.
  • پس از آن نام کاربری و رمز عبور به تلفن همراه شما ارسال خواهد شد. 
  • شماره تلفن همراه اعلامی می بایست به نام متقاضی باشد و با کد ملی او به ثبت رسیده باشد و در غیر اینصورت ثبت نام انجام نخواهد شد. 
سامانه مودیان مالیاتی

نحوه ی ورود به سامانه مودیان مالیاتی

برای اینکه مودیان مالیاتی بتوانند وظایف خود را انجام دهند می بایست در سامانه مودیان مالیاتی وارد شوند که نحوه ی ورود با این سایت به شرح زیر می باشد. 

  1. مرورگر خود را باز کرده و آدرس سامانه مودیان مالیاتی که همان tp.tax.gov.ir می باشد، را جستجو نمایید.
  2. وارد سایت اصلی شوید. 
  3. پس از آن برای ورود اشخاص حقیقی نیاز به کد ملی و برای ورود اشخاص حقوقی نیاز به شناسه ملی می باشد. پس از ثبت آن ها، رمز عبور و تصویر امنیتی را وارد نمایید. 

در صورتی که دارای نام کاربری و کلمه عبور نیستید می بایست ابتدا در سامانه مودیان مالیاتی ثبت نام نمایید و پس از آن وارد شوید. 

چه کسانی باید در سامانه مودیان مالیاتی ثبت نام کنند؟

در پاسخ به این سوال که چه کسانی باید در سامانه مودیان مالیاتی ثبت نام کنند، باید گفت که دو گروه هستند که می بایست در سامانه ثبت نام کنند.

  1. تمام اشخاص حقیقی که دارای مشاغل هستند و مشاغل آن ها چه صنفی و یا غیر صنفی باشد. 
  2. کلیه شرکت های حقوقی اعم از شرکت های تجاری و همچنین اشخاص حقوقی غیر تجاری

فواید و مزایای سامانه مودیان چیست؟

سامانه مودیان مالیاتی به عنوان یک بانک اطلاعاتی جامع و کامل محسوب می شود و همچنین سامانه مودیان مالیاتی مزایای قابل توجهی دارد که از جمله ی آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  1. امکان ثبت اطلاعات بدون محدودیت های زمانی و مکانی 
  2. امکان ارسال نامحدود اطلاعات مودیان 
  3. امکان ترکیب اطلاعات مالی و غیرمالی و ترکیب این دو با هم به صورت منظم و مرتب  
  4. امکان گرفتن انواع گزارش از اطلاعات در حال جمع آوری و همچنین پردازش آن ها به صورت سریع و دقیق 

انواع صورتحساب های الکترونیکی چیست ؟ 

طی قوانین صدور صورتحساب الکترونیکی، سه نوع صورتحساب پیش بینی شده که شامل موارد زیر می باشند.

 صورتحساب الکترونیکی نوع اول

 صورتحسابی که دارای شماره منحصر به فرد مالیاتی همراه با اطلاعات هویتی فروشنده و خریدار، کالا و خدمات فروش رفته و روش های پرداخت آنها 

 صورتحساب الکترونیکی نوع دوم

 صورتحسابی که دارای شماره منحصر به فرد مالیاتی همراه با اطلاعات هویتی فروشنده، کالا/خدمات فروش رفته، نحوه تسویه حساب فاکتورها و همچنین اطلاعات هویتی خریدار که به صورت اختباری ثبت می شود.

صورتحساب الکترونیکی نوع سوم

 رسید پرداخت مبلغ صادر شده از دستگاه کارتخوان و یا درگاه الکترونیکی پرداخت با شماره مخصوص مالیاتی که طبق مقررات اعلام شده سازمان امور مالیاتی کشور، تحت عنوان پایانه فروشگاهی فروشنده پذیرفته شده است.

سامانه مودیان مالیاتی

4 روش برای ارسال صورتحساب های الکترونیکی 

  1. ارسال اطلاعات صورت حساب الکترونیکی به صورت مستقیم توسط مودی 
  2. ارسال اطلاعات صورت حساب الکترونیکی توسط معتمد همراه با کلید مودی 
  3. ارسال اطلاعات صورت حساب الکترونیکی توسط معتمد همراه با کلید شرکت معتمد 
  4. ارسال اطلاعات صورت حساب الکترونیکی توسط سامانه های دولتی